Na nového ministra čeká i německý bolehlav

10.10.2024

Premiér Petr Fiala očekává od nového ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) kontinuitu resortu. Má se přitom soustředit zejména na jadernou energetiku – dostavbu Dukovan, digitalizaci a podporu investic s vysokou přidanou hodnotou. Vlček se chce věnovat i "podpoře podnikavosti", která má pomoci nastartovat méně rozvinuté regiony. Nepřibude nicméně k tomu na prvním místě řešení dopadů krize německého autoprůmyslu na českou ekonomiku?

Ve hře není málo. Čína v rámci vlastní verze svého zeleného údělu nutí obyvatele kupovat elektromobily. Zatímco v Evropě rozjímáme, jak zvýšit podíl prodaných elektromobilů, v Číně je dnes již více než 50 procent prodaných aut elektrických. Konkurence domácích výrobců je obrovská a německá elektroauta v ní neobstojí. Nad jejich budoucností na čínském trhu se vznáší otazník, a navíc se čínská konkurence tlačí i do Evropy. Podle společnosti Rhodium Group dovoz čínských elektromobilů vzrostl z 1,5 miliardy eur v roce 2020 na 10,6 miliardy minulý rok.

Dražší energie a špatný odbyt aut způsobuje těžký ekonomický bolehlav německým politikům. Vysoké mzdové náklady v kombinaci s nadprodukcí vedou třeba ve Volkswagenu k úvahám o propouštění a omezování výroby. Dokonce se zvažuje uzavření jednoho závodu v samotném Německu. Akcie Volkswagenu spadly nejníže od roku 2011.

Zároveň se Německo snaží manévrovat, aby odvrátilo katastrofu. Nedivme se, že zdánlivě nelogicky odmítá zavedení dodatečného 45procentního cla na dovoz čínských elektromobilů, k čemuž dostala minulý pátek mandát Evropská komise na základě rozhodnutí většiny členských zemí Unie.

Proč? Německý kancléř Olaf Scholz uvedl, že tlak na ochranu evropského průmyslu před nekalými obchodními praktikami "nesmí vést k tomu, že si ublížíme." Čína je stále pro Německo lukrativním trhem, kam automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes Benz dosud úspěšně vyváží auta s velkoobjemovým motorem. A cla na čínská elektroauta mohou vyvolat odvetu Pekingu. Už oznámil, že pokud je Evropa zavede zvýší cla na dovážená auta až na 25 procent.

Pokud se německý automobilový průmysl ocitne v krizi dopadne to tvrdě i na nás. Nejde jen o mladoboleslavskou Škodovku, ale i o množství subdodavatelů na německý automobilový trh. Takže trochu zaráží, že při rozhodování o clech jsme se při hlasování jen alibisticky zdrželi, zatímco Slováci a Maďaři německé odmítnutí podpořili.

Ministr Vlček by si tak mohl připomenout, že kroky německé vlády mají mnohdy větší dopad na českou ekonomiku než kroky té české. Šance ještě je, neboť Evropská komise dále povede s Čínou jednání s cílem "prozkoumat alternativní řešení v souladu s pravidly Světové obchodní organizace".

Miloš Balabán, Právo